Tengerálló magyar elektromos hajó

Leszállította az első adriai hajóját a Wia

Megtette első tengeri útját egy magyar gyártású elektromos hajó. Gond nélkül kelt át a napokban az Adrián a balatonfűzfői Wia elektromos hajógyár 435-ös sorozatának egyik modellje, hogy elfoglalja állomáshelyét az olaszországi Gradoban. Ezzel beigazolódott, hogy az elektromos technológia és a jól eltalált formaterv kombinációja nemcsak tavakon, hanem tengeri körülmények között is helytáll.

Mi sem jelzi jobban, hogy az elektromos hajóké a jövő, mint az, hogy immár nemcsak tavi, hanem tengeri körlényekre is alkalmasak ezek a yachtok. Ezt bizonyítja, hogy megtörtént az első tengeri átkelés egy e-hajóval a napokban: a Wia csúcsmodelljével, egy 435-össel hajózott át a gyár képviselője Koperből az olaszországi Grado kikötőjébe. A Caretta nevű 435-ös Hard Top, vagyis zárt felépítményű modell egy osztrák házaspár rendelésére készült, de a zöld sávokon vonuló fehér teknősökkel díszített dizájnján kívül semmiben sem tér el tavi használatra gyártott társaitól. A vevő és a gyártó ugyanis egyaránt úgy ítélte meg, hogy a nagykapacitású akkumulátorcsomaggal, a tengeri hullámoknak is ellenálló magas orr-vonallal, és a cég saját fejlesztésű, az oldalcsúszást (sodródást) csökkentő különleges testkialakításával a 435-ös a nyílt vízen is megállja a helyét. Ezt igazolták a hajó leszállítása során végzett első tengeri próbaút tapasztalatai is. 

„Amikor a jelenlegi zászlóshajónkat, a 435-öst terveztük, olyan magas orr-részt rajzoltunk a terveken, amilyet csak mertünk, mert titokban mindig abban reménykedtünk, hogy egy szép napon tengerre is kerül majd a hajóból. Ez július végén végre megtörtént, hiszen a cég fennállása óta először kifejezetten tengeri használatra értékesítettünk egy 435-ös modellt. Egy álom vált ezzel valóra” – mondta el Viszkei András, a tisztán elektromos hajtással készülő Wia hajókat tervező és gyártó Aqwia Kft. alapítója.

A Cabrio és Hard Top modellekből álló 12 személyes 435-ös a balatonfűzfői gyár legnagyobb, egyben legnépszerűbb modellje is. Az igény esetén akár légkondicionálóval is felszerelt zárt kivitel minden időjárási körlények közötti használhatóságot, már-már egy nyaraló komfortját kínálja a vízen; a Cabrio változat pedig egy úszó stég szabadságérzetét nyújtja használóinak. Mindkét kivitel három külön hálószobával, szeparált mellékhelyiséggel és fürdőszobával rendelkezik, és a rendkívül gazdag felszereltségi lista akár olyan extrákkal is bővíthető, mint például a motorosan vezérelhető, a vízbe vezető lépcsővé alakuló fürdőplatform.

A 13,66 méter hosszú, 10 tonnás hajót két 15 kW-os motor hajtja a nagyteljesítményű akkumulátorcsomagnak köszönhetően akár 12 órán keresztül is.

A Wia jelenleg négy modellcsaládot gyárt. A belépő kategóriás 230-ast, a már túrázásra is alkalmas 330-ast, a családi használatra ideális 365-öst, és a luxuskategóriát képviselő 435-öst. 2020-ban egy új modell érkezik, a 2019-es Balaton Boat Show alkalmával bemutatott 230 CC-t, amely teljesen a vevő igényeire szabott műszaki tartalommal, funkcionális és variálható fedélzeti kialakítással, és meglepően kedvező árral kerül forgalomba 2020 őszén. Az új típus akár vezetői engedély nélkül is használható lesz.